שאל את הרב

הפקעת מחירים למוצרים שבפיקוח

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 21/08/17 21:59 כט באב התשעז

שאלה

שלום,

התארחתי בצפון במקום מסוים, הלכתי למכולת מסוימת ונוכחתי לדעת שהוא חייב אותי במחירים מופקעים מאוד.

מה שהפריע לי זה שהוא חייב אותי על מוצרים שבפיקוח יותר מפי 2 ממה שמותר וכדי להקשות עוד יותר תלונות עליו בכל רשימת המוצרים הוא רשם "ירקות במשקל" כדי שיהיה קשה להתלונן עליו, האם מותר לי להתלונן למשרד הכלכלה והתעשייה כדי שאחרים לא יפגעו? יש סיכוי שהוא יקבל קנס מן הסתם.

תשובה

שלום וברכה.

יש לדעת שאין למדינה פיקוח על כל המוצרים, אולם יש מוצרים מסויימים שהוגדרו כמוצרי צריכה בסיסיים שהמדינה החליטה שיהיה עליהם מחיר אחיד.

כמדומני שהחוק חל על כולם אבל יכולת האכיפה היא רק על רשתות וכד', וכגון שמכולת שכונתית רשאית (גם אם לא לכתחילה) למכור גם את מוצרי הבסיס במחיר גבוה יותר מהמותר.

אם נעשתה כאן רמאות וכגון שקנית ביצים וכתבו לך ירקות במשקל אכן ניתן להתלונן עליו, אולם אם פשוט גבו ממך יותר על אותו המוצר אל תתלונן עליו, ובפרט שהינך לא מתגורר במקום, אלא היית אורח לזמן קצוב כפי שהעדת, ואם ירצו תושבי השכונה הקונים ממנו בקביעות להתלונן עליו הרשות בידם.

אע"פ שדין פרוטה כדין מאה, לעיתים אין טעם לעמוד על עיקר הדין, מה גם שכאמור מקום שאינו מפוקח ישירות ע"י משרד התמ"ת ומנסה בכח לשרוד מול התחרות הגדולה של כל המרכולים הגדולים יכול למכור מעל המחיר המומלץ לצרכן.

חודש טוב,

כתבות נוספות