שאל את הרב

משקרת כל הזמן

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/10/17 02:41 כט בתשרי התשעח

שאלה

אני כל הזמן משקרת.. לא יכולה שלא.

לא יודעת גם למה, אבל כל מה שיוצא לי מהפה זה פשוט שקר.. אני רוצה להפסיק לשקר ואני לא יכולה להודות ששיקרתי. בבקשה עזרה

תשובה

שלום יקרה,

מה שלומך?

את כותבת שאת משקרת כל הזמן. עצם האמירה הזו מעידה שיש לך כוח לצאת מהשקרים. יש לך רצון כזה. הרצון כבר מעיד על אמת פנימית שיש בך שרוצה לצאת החוצה. אלא שהיא רק זקוקה לכלים שידריכו אותה לצאת ממעגל השקרים הזה.

מהם בעצם שקרים? שקר הוא אמירה לא אמיתית, שאיננה קיימת במציאות. למשל כשאני אומרת לחברה שלי שאני עוד דקה אצלה, זה לא בהכרח המציאות, ייתכן שאהיה אצלה באמת עוד חמש דקות. אז למה אני משקרת לה? אולי אני רוצה לגרום להרגיש שאני עוד דקה אצלה או שאולי אני בעצמי רוצה להיות עוד דקה אצלה. לפי הדוגמה הזו ולפי דוגמות נוספות שאת יכולה לחשוב עליהן בעצמך, אנחנו משקרים כשאנחנו לא מרוצים מהמצב הקיים, לא מקבלים אותו ובעיקר רוצים שהוא יהיה אחרת. לכן כדאי לחשוב למה אנחנו לא מרוצים מהמצב הקיים? מה היינו רוצים שיהיה אחרת? ולאחר שאנחנו מבררים את זה אפשר להמשיך ולברר מה אני יכולה לשנות בשביל שהמצב יהיה כמו שאני רוצה? ואז כמובן גם לפעול ולהביא את עצמי למצב שאני רוצה.

ניתן דוגמה: אם אני משקרת לאימא שלי שאני לא בבית, אחשוב עם עצמי למה אני לא רוצה שהיא תדע שאני בבית? היא תטיל עליי משימות? היא תגיד לי ללכת לבית ספר? אז אני יכולה לדבר איתה בנחת על הדברים הללו, להסביר לה שלא נוח לי שהיא מטילה עליי משימות ואפשר לבקש ממנה שלא תטיל עליי בשעות מסוימות או אני יכולה להסביר לה למה אני לא רוצה ללכת לבי"ס. אפשר גם להתמודד עם הקושי לעומק, כלומר לעבוד עם עצמי על לעזור בבית או על ללכת לבי"ס. בדך כלל שקר מעיד על איזה קושי שאנחנו רוצים להסתיר ולברוח ממנו. לכן במקום לברוח כדאי לקום ולעבוד על הקושי הזה. אם נחזור לדוגמה הראשונה- 'דקה אצלך', אז אעבוד על עצמי לומר לחברה שלי שאהיה אצלה עוד 10 דקות או שאצא מוקדם יותר ואז באמת אהיה אצלה בעוד דקה.

עד כאן מדובר בטיפול שורש. הוא לא קל אבל הוא משתלם מאוד כי ברגע שנוציא את השורש, ההתמודדות כבר לא תהיה קיימת.

אפשר גם לעבוד ברמה נקודתית על השקרים. למשל, לפני שאת מוציאה מהפה שקר, תחשבי אם את באמת רוצה להגיד אותו? את יכולה גם להגיד את האמת? מה יהיה משתלם יותר לטווח הארוך? ואפילו לטווח הקצר?

את יכולה גם לשים לב למי את משקרת, מתי את משקרת ובאילו מצבים את משקרת, להיות מודעת למצבים האלה וכשהם מתרחשים תהיי עם יד על הדופק יותר מהרגיל לא לשקר. אולי תכיני את עצמך למצבים הללו, המועדים לפורענות, וכך בעת ההתמודדות האמיתית, תצטרכי "רק" לממש ולהוציא לפועל את מה שהכנת לפני כן.

מקווה שהכלים הללו יעזרו לך לצאת מהמעגל שבו את נמצאת. אם לא, אולי כדאי לפנות לאדם קרוב שמכיר אותך ויוכל לסייע לך טוב יותר ומדויק יותר. האדם הזה יכול להיות מדריכה, אחות גדולה, מורה, הורה, חברה טובה, העיקר שאת מרגישה בנוח לספר לו על ההתמודדות הזו. אני חושבת שכל אדם יעריך את הרצון שלך להתקדם ולהיות אמיתית ורק ירצה לסייע לך.

מאחלת לך שתצליחי לשדר את האמת הפנימית שלך ולהשפיע ממנה על כל הסובבים אותך.

מוזמנת לשאול עוד ולהגיב על הדברים במייל שלי או באתר.

כל טוב,

רינת rinathaber@gmail.com.

כתבות נוספות