שאל את הרב

סייג לתורה ומצווה לשמוע לחכמינו

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 18/10/17 17:05 כח בתשרי התשעח

שאלה

נתחיל שיש מצווה לשמוע לחכמים מצוות עשה ואי שמיעה להם היא אשכרה מצוות לא תעשה.

סייגים - ועשו סייג לתורה זה גדר כדי שלא ניפול מהצוק שהנפילה זה העבירה בעצם.

אם אתה עובר את הסייג אתה עובר על שמיעה לחכמים אבל בפועל לא עברה על דאורייתא

מה המשקל של המעבר הזה העמידה בתחום הזה שבין הסייג הגדר לבין הקו האדום הצוק הנפילה?

אדם שמכיר את עצמו שלא יפול בסייג ועומד בים הגדר לקו האדום מה דינו?

מה הייחס שלו?

עבר על מצוות שמיעה לחכמים אבל לא עבר עבירה בפועל. מה הסטאטוס שלו בכל העניין הזה?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אדם שעובר על תקנות חכמים הרי זה עובר על דברי חכמים ולא על תורה. אלא א"כ חכמים פרשו את התורה כגון מהו "פרי עץ הדר" ומהו הן "טוטפות". אבל כל תקנות חכמים זה עברה על דברי חכמים, למרות שנאמר שהעובר על "לא תסור" הוא מדאורייתא, אבל מכיוון שעיקרו מדברי חכמים א"כ אין אדם עובר רק על דברי חכמים, ולכן כל ספק חכמים לקולא למרות שיש בו "לא תסור". רק אם רוצה לסור מדברי חכמים עובר על איסור תורה "לא תסור" אבל בשאר המקרים הוא עובר רק על דברי חכמים.

אין אדם שיכול לומר שברור לי שאני לא אפול, כפי ששלמה המלך החכם מכל אדם אמר שהוא ירבה לו נשים ולא יפול, או ירבה סוסים ולא יחזיר את העם למצרים וסופו שנפל. לכן אין מצב שאדם אומר אני לא צריך לשמור סייגים, כיוון שחכמים תקנו שניות לעריות וכדו' על כן כל העובר הרי זה עובר על איסור דרבנן, ולוקה מכת מרדות.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות